30.10.2013 Ankara Türkiye’nin en hızlı büyüyen 100 şirketi belli oldu. Yarışmada birinciliği Reysaş Teknoloji aldı. Onu Alco İçecek ve Cici Çikolata takip etti.
AllWorld Network ile
TOBB’un öncülüğünde ve TEPAV’ın desteğiyle Türkiye’nin en hızlı büyüyen
şirketlerine küresel ölçekte dikkat çekmek için yürütülen “Türkiye 100
Projesi”nin kazananları açıklandı.
2010-2012 döneminde satış gelirlerini yüzde 7400’ün
üzerinde artırmayı başaran Reysaş Teknoloji Depolama ve Taşımacılık A.Ş
birinci, yüzde 2242 artıran Alco İçecek ve
Tük. Mal San. Tic. Ltd. Şti ikinci, yüzde 1856 artıran Cici Çikolata A.Ş. ise üçüncü oldu. İlk ondaki diğer şirketler sırasıyla şöyle:
İntermey, Sakarya Vagon, Teknokon Makina, Elma Sepeti, Mensace Mermer, Nurmet
Çelik, Elginsan Narenciye.
-Hisarcıklıoğlu:
“Büyüyen her şirket Türkiye’nin geleceğine yatırımdır”
Anadolu’nun her tarafında doğru fırsatları gören, inovasyon yapan ve
istihdam sağlayan binlerce girişimci olduğunu belirten TOBB Başkanı M. Rifat
Hisarcıklıoğlu, Türkiye 100 yarışması ile girişimci şirketleri görünür hale
getirdiklerini söyledi.
Hisarcıklıoğlu, Harvard Üniversitesi işbirliği ile bu projeyi
yürüttüklerini vurgulayarak, “Bu yıl ikincisini yaptığımız Türkiye 100 ile,
başarılı girişimcilerimizin sadece Türkiye’de değil dünyada da önünü açacak. Bu
şirketleri uluslararası yatırımcılarla ve müşterilerle biraraya getirerek
büyümelerine katkı sunacağız. Unutmayalım ki büyüyen her şirket Türkiye’nin
geleceğine yatırımdır” dedi.
-Türkiye
100’ün özellikleri…
Türkiye’nin en hızlı
büyüyen 100 şirketinin bilançoları üzerinde yapılan analizlere ve
yöneticileriyle gerçekleştirilen görüşme sonuçlarına göre ortaya çıkan veriler
şöyle:
·
Türkiye 100
şirketlerini kuran kişilerin, şirketlerini kurduklarındaki ortalama yaşları
31’di. Kurucuların şu anki yaş ortalaması ise 41.
·
Türkiye 100
şirketleri, satış gelirlerini, 2010-2012 döneminde ortalama yüzde 371 arttırdı.
Listedeki 100 şirketin toplam cirosu, 2010 yılında 2,2 milyar TL’den, 2012
yılında 6,1 milyar TL’ye ulaştı.
·
Türkiye 100
şirketlerinin toplam çalışan sayısı 2010-2012 döneminde yüzde 95 arttı.
Listedeki şirketlerde çalışanların sayısı 2010 yılında 11,486’dan 2012 yılında
22,472’ye çıktı. Türkiye 100 şirketleri söz konusu dönemde 10,986 yeni iş
sağladılar.
·
Türkiye 100
şirketlerinin yüzde 41’i makine üretimi, bulut bilişim ve elektronik ticaret
gibi teknoloji yoğun sektörlerde, diğerleri tarım, inşaat ve geleneksel
sayılabilecek imalat sanayi alt sektörlerindeler.
·
Türkiye 100
şirketlerinin kurucuları seri girişimci. Mevcut şirketleriyle yetinmeyip yeni
şirketler kuruyorlar. Şirketlerin sahiplerinin yüzde 83’ü önümüzdeki bir yılda
en az bir yeni şirket kuracaklarını belirttiler. Türkiye 100 CEO’larının
kurdukları diğer şirketlerin sayısı 196.
·
Türkiye 100
listesi girişimciliğin “bulaşıcı olduğunu” da gösteriyor. Türkiye 100
şirketlerinde çalışanların girişimci olmaya başladıkları görülmektedir. Hızlı
büyüyen şirketlerde çalışanların girişimci olma eğilimi oldukça yüksek. Türkiye
100 şirketlerinde çalışanlar şu ana kadar 116 yeni şirket kurdular.
·
Türkiye 100
şirketlerinin yüzde 83’ü mevcut işlerini geliştirmek için ilave sermaye
arayışındalar. İlave sermaye arayışında olduğunu söyleyen işletmelerin yüzde
65’i ilave sermaye ile yeni bir teknoloji ya da üretim tesisi yatırımı
yapacağını söylüyor.
·
Türkiye 100
girişimcilerinin yüzde 45’i şirketlerinin daha da büyümesinin önündeki en büyük
engelin nitelikli işgücü bulmakta yaşanan sıkıntılar olduğunu söylüyor.
-Türkiye 100, 26 ilden çıktı
Türkiye 100’ün il bazında dağılımına bakıldığında durum şöyle: İstanbul (%29), Ankara (%17), İzmir (%9),
Kocaeli (%8), Gaziantep (%4), Adana (%4), Mersin (%3), Manisa (%3), Bursa (%3),
Hatay (%2), Eskişehir (%2), Kahramanmaraş (%2) ve diğer iller (%14). Birer
firma çıkaran diğer iller Uşak, Balıkesir, Çanakkale, Sivas, Çorum, Erzincan,
Yozgat, Kayseri, Sakarya, Samsun, Karaman, Batman, Osmaniye ve Antalya’dan
oluşuyor.