23.01.2013 Ankara Fransa Cumhurbaşkanı François Hollande’ın Türkiye’ye yapacağı ziyaret öncesinde Ekonomi Bakanı Nihat Zeybekci TOBB, TİM ve MÜSİAD ile Türkiye’de yerleşik Fransız firmaları iki ülke arasındaki ekonomik ilişkileri geliştirmek için yapılması gerekenleri görüştü.
İkili ticaret ilişkilerinde var
olan bazı tarife dışı engellerin kaldırılmasını, gümrükle ilgili sorunların
çözümü yolunda çalışmalar yapılmasını isteyen iş dünyası temsilcileri, üçüncü
ülkelere yönelen ve özellikle ihracata dayanan işbirliklerinin geliştirilmesi
üzerinde durdu.
Toplantıda Fransa’nın,
Türkiye’nin AB üyeliği sürecine ve fasıllar üzerindeki engellerinkaldırılması konusuna vereceği desteğin, ekonomik
ilişkilerin gelişmesine de önemli katkı yapacağı ifade edildi.
Fransa Cumhurbaşkanı François
Hollande’ın, 28-29 Ocak 2014 tarihinde Türkiye’ye gerçekleştireceği resmi
ziyaret öncesinde, ziyarete hazırlık ve
ziyaretten iki ülke iktisadi ilişkileri için maksimum fayda sağlanması amacıyla,
Ekonomi Bakanı Nihat Zeybekci’nin başkanlığında istişare toplantısı
gerçekleştirildi. Toplantıya, TOBB Başkanı M. Rifat Hisarcıklıoğlu, TİM Başkanı
Mehmet Büyükekşi, MÜSİAD Başkanı Nail Olpak ile Türkiye’de yerleşik Fransız
firmalarının temsilcileri katıldı.
Toplantıda, karşılıklı
yatırımlar başta olmak üzere, iki ülke
arasındaki ekonomik işbirliğini artıracak öneriler ile AB süreci üzerinde duruldu.
Hollande’nin ziyaretinin, 22
yıl aradan sonra, Fransa’dan Türkiye’ye Devlet Başkanı düzeyinde
gerçekleştirilecek ilk ziyaret olacağına dikkat çekilen toplantıda, bunun iki
ülke ekonomik ilişkilerini artırma yönünde de önemli bir fırsat olduğu dile
getirildi.
Türkiye’nin AB üyeliği süreci
çerçevesinde, müzakere edilmekte olan fasılların ivedilikle sonuçlandırılması
konusunda, Fransa’nın olumlu katkısının önemine vurgu yapılırken, bu doğrultuda
çalışmalar yapılmasının ve bu konuların takibi için paydaşların bir araya
gelmesinin önemi kaydedildi.
Toplantıda ayrıca şu
tespitlerde bulunuldu:
“Fransa’nın 22. Fasıl
üzerindeki blokajını kaldırması olumlu değerlendirilmekte. Diğer 4 fasıl
üzerindeki siyasi blokajın kaldırılması, Türk kamuoyundaki Fransa’ya yönelik
olumsuz algının değişmesi yanında, Türk-Fransa ilişkilerinin daha da ileriye
taşınması bakımından önemli. Türkiye’de yerleşik Fransız firmalarının,
Türkiye’nin AB üyeliği ve diğer bazı siyasi konularda Türkiye’ye vermiş olduğu
destek, ekonomik gelişmelerin gelişmesinde de fayda sağlamakta.
Tarihi konular ve onların
yorumu, tarihçilere ve bilim adamlarına
bırakılmalı, siyaset malzemesi yapılmamalı, ne iki ülkenin ilişkilerinin, ne de,
özellikle, ekonomik ve ticari ilişkilerin önüne geçmemeli. Her iki ülke bu
konularda, iyi niyetli, ortak ve şeffaf
gayret göstermeli.
İki ülke arasındaki 13 milyar
USD’lık ticaret hacmi ve Türkiye’ye yatırım yapmış olan 1135 Fransız firmanın
varlığı, iki ülke arasında ekonomik ilişkinin önemini vurgulamakta. Bu durumun,
Türkiye’deki Fransız firmaları tarafından, özellikle Fransa’da gerekli
farkındalığın oluşturulmasına yardımcı olması beklenmekte.
Fransa ile ikili ticaret
ilişkilerinde mevcut bulunan bazı tarife dışı engeller kaldırılmalı, gümrükle
ilgili sorunların çözümü yolunda çalışmalar yapılmalı.
Türk ve Fransız firmaları, üçüncü
ülkelere yönelen ve özellikle ihracata dayanan işbirliklerini geliştirmeli.”
-Ekonomik işbirliğinde stratejik
alanlar
“İki ülkenin demografik
yapıları göz önüne alınarak, sağlık turizmi gibi bazı alanlara öncelik
verilmeli, bu konuda Türkiye’de yatırım fırsatları doğması sağlanmalı.
Fransa ile ilişkilerimizde savunma,
bilişim, ulaştırma, enerji, otomotiv, finans, sigorta, bankacılık gibi
stratejik öneme sahip alanlarda, Fransız ve Türk şirketlerinin işbirliği,
dünyanın başka bölgelerinde de iş geliştirecek şekilde desteklenmeli.
Bilişim sektörü gibi ihracata
çarpan etkisi ile katkısı olacağı düşünülen sektörlerde, AR&GE teşvikleri,
yatırımcıyı daha öncelikle gözeten bir biçimde tanımlanmalı, bu sayede
Türkiye’ye know-how transferi arttırılmalı.
T.C. Başbakanlık Türkiye
Yatırım Destek ve Tanıtım Ajansı’nın, Türkiye hakkında az bilgiye sahip olduğu
düşünülen Fransız KOBİ’leri nezdinde, Türkiye’ye yatırımların arttırılmasına
yönelik tanıtım çalışmaları yoğunlaştırılmalı ve Ajansın Türkiye’deki Fransız
firmalarına bu konuda verdiği destek arttırılmalı.
Bu toplantıda ele alınan
hususlar, TOBB tarafından düzenlenecek olan İş Forumu’nda da ele alınmalı ve dile
getirilerek desteklenmeli”