03.09.2014 Ankara Türkiye'nin en büyük yerel ürün fuarı olan Yöresel Ürünler Fuarı (YÖREX) 22 Ekim'de kapılarını ziyaretçilere açacak. Antalya EXPO Center'da Anadolu'nun yerel lezzetleri, el emeği göz nuru ürünlerinin sergileneceği, tanıtılacağı, pazar aranacağı YÖREX'e 81 ilin katılımı bekleniyor.
TOBB Başkanı M. Rifat Hisarcıklıoğlu,
yöresel ürünlerin zenginliğe dönüştürülmesi için markalaşma çalışmalarının
yapılması gerektiğini belirterek Yöresel Ürünler Fuarı'na sahip çıktı.
TOBB Başkanı M. Rifat Hisarcıklıoğlu, Antalya Ticaret Borsası
öncülüğünde bu yıl "Sizin oraların nesi meşhur" sloganıyla 5'incisi
düzenlenecek Yöresel Ürünler Fuarı YÖREX'in Anadolu'nun bütün değerlerini bir
araya getireceğini kaydederek, "Türkiye’nin dört bir tarafından,
illerimizin ve ilçelerimizin yöresel ürünleri, marka değerleri YÖREX'te
tanıtılacak. Bu fuar, benim çok önemsediğim bir organizasyon. Bizim petrolümüz
ve doğalgazımız yok. Ama topraklarımızdan çok daha kıymetli zenginlikler fışkırıyor.
Gıda ürünlerinden el emeği, göz nuru işçilikle yapılmış ürünlere, sanayi mamüllerinden
el sanatlarına, tekstil, kilim, oymacılığa kadar 3 binden fazla yöresel
ürünümüz var.
Emin olun bu zenginlik, bu
kalite başka bir milletin elinde olsaydı, sırf bu markalarla zengin
olurdu" diye konuştu.
YÖREX’in yerel değerlerin
ekonomiye kazandırılması için iyi bir fırsat olduğunu ifade eden
Hisarcıklıoğlu, illerdeki oda ve borsaların buna sahip çıkmasını istedi.
Hisarcıklıoğlu, “YÖREX'le bir yandan ürünlerin tanıtımını yaparken,
diğer yandan bu ürünlerin markaya ve ticari değere dönüşmelerini sağlıyoruz.
Aslında bu Fuar maya tuttu. Bakın Fuarımıza Van’dan katılan yerel bir lokumcu,
tam 80 otele ürünlerini sattı. Gelibolu Mevlevi tatlısı, Türk Hava Yolları’nın
sağlayıcı firması ile anlaşarak menüye girdi. Yani, yılda 30 milyondan fazla
yerli-yabancı artık Gelibolu’nun Mevlevi tatlısını yiyor" dedi.
Hisarcıklıoğlu, fuarın
uluslararası bir alana taşınması gerektiğini belirterek, TOBB'un başından beri
fuara her türlü desteği verdiğini ve vermeye de devam edeceğini söyledi.
-50 milyar dolarlık ticaret
hacmi
Antalya Ticaret Borsası (ATB) ve Batı Akdeniz Ekonomisini
Geliştirme Vakfı (BAGEV) Yönetim Kurulu Başkanı Ali Çandır da, coğrafi işaretli
yöresel ürünlerin dünya ticaretinde 50 milyar dolaklık hacme sahip olduğunu
belirterek, "Her geçen yıl bu hacim artmaktadır. Bu potansiyeli biz de
değerlendirmeliyiz" dedi.
Avrupa Birliği'nde yaklaşık 1500'e yakın yöresel ürünün koruma
altında olduğunu, bu ürünlerin AB ülkeleri ve dünya genelinde satışından elde
edilen gelirin 2005 yılında 48 milyar Avro iken, 2010 yılında 55 milyar Avro'ya
çıktığını kaydeden Ali Çandır, "Sırasıyla İtalya, Fransa, İspanya,
Portekiz ve Yunanistan ilk beş sırayı almakta ve toplam AB’nin coğrafi işaretli
ürünler ticaretinin toplamında bu beş ülkenin yüzde 89'unu kapsamaktadırlar. Örneğin
AB’de, doğrudan bu alanda 300 bin kişi istihdam edilmekte, üretimin ortalama
yüzde 30’u ihraç edilmektedir. Keza Brezilya da son 15 yılda bu alandaki ekili
arazisini 1,3 kat, üretimini ise 10 kat artırmıştır" değerlendirmesinde
bulundu.
Çandır, 3 bine yakın yöresel değeri olan Anadolu topraklarında
sadece 183 ürünün coğrafi işaretli olduğuna dikkat çekti.
10 bin yıllık geçmişe sahip Anadolu topraklarının yüzlerce
medeniyete ev sahipliği yaptığını belirten Çandır, "Medeniyetlerin hepsi
bu eşsiz topraklarda kalıcı izler bırakmışlar. Bu izler, tarihin süzgecinden
geçerek bizlere kadar ulaşmış. Türkiye’de kıyıda köşede kalmış binlerce yöresel
ve geleneksel ürünlerimiz var ancak bunların birçoğu maalesef kaybolmaya yüz
tutmuş durumda" şeklinde konuştu.
Yöresel ürünleri ekonomiye kazandırmak için “Yöresel Ürünler
Projesi”ni hayata geçirdiklerini hatırlatan Ali Çandır, proje çerçevesinde 2010
yılından başlayarak Yöresel ve Geleneksel Ürünler Fuarı'nı düzenlediklerini
kaydetti. Çandır, tüm illeri ve ilçeleri YÖREX'e davet etti.