29.04.2016 İstanbul Sigorta acenteliğinde dünya uygulamalarını ve 2023 vizyonunu ele alan rapor açıklandı. TOBB Başkanı M. Rifat Hisarcıklıoğlu sigorta şirketi ve acente arasındaki ilişkiyi evliliğin demir kanununa benzeterek, “Sigorta şirketi acenteden acente sigorta şirketinden daha mutlu olamaz” dedi. Raporda sigorta acentelerinin birleşerek güç birliği yapması ve müşteri odaklı kurumsal bir yapıya dönmesinin gerekliliği vurgulandı.
Sigorta acenteleri dünya uygulamalarını
inceleyerek, 2023 yılı vizyonunu belirledi. Müşteri odaklı çalışmak ve kurumsal
bir yapıya kavuşmak hedef seçilirken, birleşerek güç birliği yapmanın önemi
vurgulandı.
TOBB - Sigorta Acenteleri İcra Komitesi
(SAİK) için Deloitte Türkiye tarafından hazırlanan “Sigorta Acenteleri Dünya
Uygulamaları Araştırma ve 2023 Vizyonu Belirleme” raporu basın toplantısı ile
duyuruldu.
TOBB Başkanı M. Rifat Hisarcıklıoğlu
burada yaptığı konuşmada, sigorta şirketleri ile acentelerin ilişkisini
evliliğin demir kanuna benzetirken, “Bu kanuna göre kimse eşinden daha mutlu olamaz.
Sigorta şirketi acenteden, acente sigorta şirketinden daha mutlu olamaz. Olsa
bile bu mutluluk kalıcı olmaz” diye konuştu.
##1089##
“Sigorta acentelerimiz işbirliği yapsın,
güçlerini birleştirsin istiyoruz. Burada da KOSGEB desteklerine ihtiyaç
duyuyoruz” diyen Hisarcıklıoğlu açıklanan raporun sigortacılık sektörü ve
sigorta acenteliği mesleğinin yol haritasını çizeceğini anlattı.
Modern dünyada ekonomik büyümenin ve
ticareti artırmanın temel unsurlarından birisinin de sigorta sistemi olduğunu
belirten Hisarcıklıoğlu, ekonomiyi büyütmek için güçlü bir sigortacılık
sistemine ihtiyaç olduğunu ifade etti. TOBB Başkanı M. Rifat Hisarcıklıoğlu, “Çünkü
ekonomi ve ticaret risk demektir. Risk olmadan kazanç olmaz. Ekonomiler
büyüdükçe, rakamlar büyüdükçe risk alma isteği azalır. Kendinizden pay biçin.
Cebinizdeki 10 lirayı kazanç vadeden her işe kolaylıkla yatırırsınız. Çok titiz
davranmazsınız. Ama cebinizdeki para 10 lira değil de 10 bin lira ise oturur
düşünürsünüz. Kolay kolay riske atamazsınız. İşte tam burada, herkes kara ortak
olurken, sigortacılık sistemi riske ortak olur, iş yapmanın önünü açar. Sigortacılık
işte bunun için çok önemli. Sigortacılık sektörü makinenin yağıdır. O yağ
olmazsa makine bir hafta çalışır, bir ay çalışır ondan sonra kırılır. Yani
ekonominin çarkının dönmesini sağlayan sigortacılık sektörüdür. Bu sektörü ne
kadar büyütebilirsek, ne kadar sağlıklı hale getirirsek ekonomiye katkısı da o
kadar büyük olur” diye konuştu.
Sigorta primi içerinde acentelerin payının
2006 yılında %70 iken, %66’ya gerilediğini belirten Hisarcıklıoğlu, “En hızlı
büyüyen işlerden biri hayat sigortası. Orada da acentelerin payı % 33’den
%7’lere gerilemiş. Yani biz acenteler olarak trafik ve kasko sigortasına
sıkışıp kaldık.
Bu yetmezmiş gibi trafik sigortalarında
da acentelerin komisyonu %1’e kadar düşürüldü. Öldük, arkamızdan fatiha okuyan
yok” dedi
-Hazine
Müsteşar Yardımcısı Dr. Ahmet Genç
Hazine Müsteşarlığı Müsteşar Yardımcısı
Dr. Ahmet Genç de toplantıda yaptığı konuşmada yapılan yasal düzenlemeleri
değerlendirdi. İnovasyon, Ar-Ge, teknoloji gibi kavramların yalnızca imalat
sanayinde olmadığını, sigorta sektöründe de inovasyona kafa yorulması
gerektiğini ifade eden Genç, sigortada inovasyonu daha fazla konuşmalıyız.
Belki yeni fikirler için yarışmalar yapmalıyız. Ar-Ge’nin payı arttı ama sonuç
da almamız lazım. TOBB’un desteğiyle yapılan bu çalışmanın çok önemli olduğun
düşünüyorum. Sayılar eskiden hep muhtelifti. Ölçemezseniz hiçbir şey
yapamazsınız” diye konuştu. Genç, raporun başarısını överken emeği geçenlere
teşekkür etti.
-TOBB
SAİK Başkanı Hüseyin Kasap
TOBB - Sigorta Acenteleri İcra Komitesi
(SAİK) Başkanı Hüseyin Kasap da konuşmasında ‘denetim’ ve ‘birleşme’ üzerinde
durdu. Dünyanın her yerinde sigorta acentelerini denetleyen mekanizmalar bulunduğunu
bildiren Kasap, “Acente olmayanların denetimleri konusunda istediğimiz noktada
değiliz. Etkin bir denetim mekanizması kuracağız” dedi.
Acentelerin güç kazanmak için birleşmesi
gerektiğinin altını çizen Hüseyin Kasap, “Gelir kaynaklarının da
çeşitlendirilmesi lazım” dedi. Kasap, “Birleşme ve güçlenme önemli. Sayın
Başkanın da vurguladığı gibi birlikte rahmet ayrılıkta azap vardır. KOSGEB’in
işbirliği güç birliği projesi var. 5 firma birleşme kararı aldığında KOSGEB
onlara finans desteği sağlıyor. Bunların değerlendirilmesi gerekir” diye
konuştu.
Taşradaki acentelerin trafik sigortası
dışında üretim yapamadığına işaret eden Kasap, “Başka bir iş yapmaları da
mümkün değil. Önlem alınmazsa çok sayıda acente kapanacaktır. Gerekli
düzenlemeler yapıldı. Artık hak ettiğimiz komisyonları verin” dedi.
-Rapordan
satır başları
TOBB - Sigorta Acenteleri İcra Komitesi
(SAİK) için Deloitte Türkiye tarafından hazırlanan “Sigorta Acenteleri Dünya
Uygulamaları Araştırma ve 2023 Vizyonu Belirleme” raporu ile yurtdışı
sigortacılık ve sigorta acenteciliği uygulamaları kapsamlı bir şekilde
incelendi ve atılması gereken öncelikli adımlar belirlendi. Bu öncelikli
adımlar şöyle sıalandı: Acenteler için etkin bir denetim mekanizmasının
kurulması, acentelerin birleşmesinin özendirilmesi ve bunun için finansman
desteği sağlanması, acentelerin kapasitelerini geliştirmeye yönelik bir
akademinin kurulması, sigorta acenteleri dijital bilgi ve veri akış
platformunun oluşturulması, acentelerin teknolojik altyapı yatırımları
yapmalarının özendirilmesi ve desteklenmesi, sigortacılık konusunda
bilinçlendirme ve tanıtım faaliyetlerinin desteklenmesi.
Türkiye
genelinde gerçekleştirilen “Sigorta Geleneksel ve Dijital Satın Alma
Eğilimleri” anket çalışması sonuçlarına göre ön plana çıkan sonuçlar da şöyle
sıralandı: Sigorta bilinirliğinin en yüksek olduğu 5 ürün sırasıyla; kasko,
zorunlu deprem, sağlık, hayat ve zorunlu trafik. Katılımcıların en fazla satın
almayı düşündükleri ilk iki ürün sağlık sigortası ve BES. Sigorta poliçeleri en
fazla acentelerden alınmakta.
-Rapordan
acentelerle ilgili tespitler:
-Acentelerde ortalama 3 kişi çalışmakta.
-Acentelerin aylık maliyeti ortalama
7.010 TL.
-Acentelerin ortalama aylık 984 TL kira
ödediği ve ortalama bir çalışanın maliyetinin aylık 1.980 TL olduğu tespit
edilmiştir.
-Acente maliyetlerinin en yüksek olduğu
iller sırasıyla İstanbul, Ankara ve İzmir.
-Acente maliyetlerinin en düşük olduğu
iller sırasıyla Tunceli, Muş ve Hakkari.
-Sektörde uygulanan farklı fiyat
politikaları ankete katılan acentelerin %80’i tarafından sorun olarak
görülmekte. En büyük rekabet banka kaynaklı.
-Bölgesel bazlı acente sorunları
incelendiğinde, birçok bölge tarafından ön plana çıkarılan konu civarda bulunan
acentelerin çokluğu olurken; özellikle Doğu, Güneydoğu Anadolu ve Karadeniz
bölgelerinde denetim eksikliği, bölgesel sosyo-ekonomik gelişmişlik seviyesi ve
acente adına satış yapan kayıt dışı aracılar gibi sorunlar ön plana çıkmaktar.
Artan maliyetler en yoğun Marmara Bölgesi’ndeki acenteler tarafından vurgulanıyor.
-Türkiye’de tarihsel sigorta kanal
dağılımı trendinin gelecekte de devam etmesi durumunda, acentelerin primlerden
aldıkları payın düşeceği gözlenmekte.