15.03.2018 Ankara Gümrük ve Ticaret Bakanlığı’nın 21.Geleneksel Tüketici Ödülleri Töreni’ne katılan TOBB Başkanı M. Rifat Hisarcıklıoğlu, iş âleminin aslında bir yönüyle de tüketici olduğunu söylerken, “tüketici demokrasisi” kavramına vurgu yaptı.
15 Mart Tüketiciler
Günü dolayısıyla Gümrük ve Ticaret Bakanlığı’nın organize ettiği Geleneksel
Tüketici Ödülleri Töreni’nin 21’incisi Ankara Green Park Otel’de yapıldı.
Gümrük ve Ticaret Bakanı Bülent Tüfenkci’nin ev sahipliğindeki törende bir
konuşma yapan TOBB Başkanı M. Rifat Hisarcıklıoğlu, “Esasında iş dünyası ve
tüketiciler, hepimiz, bir yönümüzle hem üretici, hem de tüketiciyiz. Üretimi
gerekli kılan tüketicidir. Üreticiyi ayakta tutan da tüketicidir. Hele bizim
kültürümüz, tüketiciyi, yani müşteriyi, velinimet olarak görür” dedi.
-Pazarlama ‘velinimet’ anlayışının
önüne geçti
Üretilen mallar çoğalıp
çeşitlenince, pazarlamanın giderek daha fazla önem kazandığını ve velinimet
anlayışının bir ölçüde geride kaldığını ifade eden Hisarcıklıoğlu şunları
söyledi: “Bakın WalMart’ta ortalama 100 bin ürün müşteri beğenisine sunuluyor. Amazon’da
27 milyon kitap bulmak mümkün. Starbucks 87 bin farklı içecek kombinasyonuna
sahip. Bundan 50 sene önce ortalama bir süpermarkette 3 bin ürün bulunurdu. Şimdi
bu sayı 30 bine çıkmış durumda. Sadece bisküvi kategorisinde ürün sayısı,
90’larda 60-70 civarında iken, şimdi 300’ü aştı. Bu ürün yağmuru ise
tüketicinin seçim yapmasını zorlaştırıyor. Şirketler ve üreticiler de, bu ürün
bolluğu arasından, farklı stratejilerle sıyrılmaya çalışıyor. Bunu yaparken,
haksız ve aldatıcı yollara başvuranlar da oluyor. Devletin kurumları ve
yasalar, tüketicilerin haklarını korumak için yıllardan bu yana çalışıyor. Fakat
ortaya çıkan gerçek şu ki, tüketiciyi ancak kendi bilinci koruyabilir. Bu
bakımdan bilinç, en az parası kadar tüketicinin gücüdür. Ancak bu bilinç
sayesinde, parasının karşılığını alabilir, hileli, ayıplı malların tuzağından
kurtulabilir. Bu bilinç, haklarını bilmektir, iyi ile kötü ürünü-hizmeti ayırt
edebilmektir. Bilişimin imkânlarını da kullanarak, fiyat ve kalite
karşılaştırması yapabilmektir. İnternet ve sosyal medya, bilinçli tüketiciler
için, bu konularda zaten fırsatlar sunuyor. Ekonominin yüzde 60’ı iç tüketimden
geliyor. Bu yüzden de dünya da artık, tüketici demokrasisi kavramı öne çıkıyor.”
-Ekonomiye yön veren tüketici
tercihleri
Ekonomiye yön veren
esas gücün tüketicinin tercihleri olduğunu ifade eden TOBB Başkanı Hisarcıklıoğlu,
bilinçli her tüketicinin, daha iyi ürün talep ederek, sadece üreticiyi terbiye
etmediğini, aynı zamanda ülke ekonomisinde kaynakların daha akıllıca
kullanılmasını sağladığını bildirdi. Haksızlığa karşı tepki vermeyen,
kandırıldığı halde buna sessiz kalanlarınsa, bilinçsiz tüketici olduğuna işaret
eden Hisarcıklıoğlu, bu kesimin hem kendine hem de ekonomiye zarar verdiğini
anlattı.
Tüketicinin
haklarından söz ederken, aynı zamanda sorumlulukları olduğunu da hatırlamak
gerektiğini belirten TOBB Başkanı M. Rifat Hisarcıklıoğlu, “Güvensiz ürüne
karşı sıfır tolerans prensibini ve ‘bilinçli tüketici, basiretli tacir’
anlayışını son derece önemli görüyor ve tam destek veriyorum. Son yıllarda
e-ticaretin kullanımı hızla artarken, e-ticaret şirketleri de çoğaldı. Ticaretteki
bu dönüşümde tüketicilerin mağdur olmaması ve güvenle alışveriş yapabilmesi
için Bakanlığımız gerekli adımları attı. Bakanlığımızın liderliğinde TOBB
olarak e-ticaret sitelerine güven damgası vereceğiz. Böylelikle hem güvenli
e-ticaretin altyapısını sağlamış olacağız hem de e-ticaret hacmini artırmış
olacağız” dedi.
- Gümrük ve Ticaret
Bakanı Bülent Tüfenkci
Gümrük ve Ticaret
Bakanı Bülent Tüfenkci ise konuşmasında, "Güvensiz Ürün Bilgi Sistemi'ni
bu yıl faaliyete geçirmek istiyoruz. Sistemin kamuya açık, sosyal medya ile
entegre bir yapıya sahip olmasını planlıyoruz” ifadesini kullandı.
Tüfenkci, tüketicilerin
sağlık ve güvenliğiyle ekonomik çıkarlarının korunması noktasında etkin, hızlı
ve insan odaklı hizmet sunmaya çalıştıklarını söyledi. Elektronik ticaret
sektörünün kısa sürede gelişim gösterdiğine işaret eden Tüfenkci, mevcut ve
oluşması muhtemel sorunlara karşı tüketicileri korumak amacıyla tedbirler
aldıklarını bildirdi.
Tüketiciler
açısından çok geniş yelpazede kullanım alanı olan ürünlerle ilgili piyasa
gözetim ve denetimi yaptıklarına dikkati çeken Tüfenkci, şöyle devam etti:
"Geçtiğimiz
yıl denetimleri artırdık ve piramit yapıların da üzerine gittik. Piyasa
gözetimi ve denetimi alanında çalışmalarını sürdürdüğümüz Güvensiz Ürün Bilgi
Sistemi'ni bu yıl faaliyete geçirmek istiyoruz. Bu sistemle güvensiz ürünleri
teşhir edeceğiz. Güvensiz Ürün Bilgi Sistemi'nin kamuya açık, sosyal medya ile
entegre bir yapıya sahip olmasını planlıyoruz."
- Ankara Büyükşehir Belediye Başkanı
Mustafa Tuna
Ankara Büyükşehir
Belediye Başkanı Mustafa Tuna da rekabetin büyümesiyle tüketici haklarının
öneminin arttığına dikkati çekerek, "Böyle bir ortamda yanlış yapanların
sayısı da fazla. Piyasadaki çürük elmaların ayıklanması için tüketicimiz
bilinçli olmalı. Yeni nesiller bu bilinçle yetişmeli ki piyasadaki tacirlerin
çürüklerini temizleme imkanı bulalım. Başkanlığımız bir adalet terazisi.
Ticaret erbabının da tüketicinin de haklarını korumalıyız. Tüketici haklarının
gelişmesi noktasında her türlü desteği vermeye devam edeceğiz. Hep beraber
bilinçli bir toplum olarak daha güzel yarınlara ulaşacağımıza inanıyorum."
diye konuştu.
- Gaziantep
Büyükşehir Belediye Başkanı Fatma Şahin
Gaziantep
Büyükşehir Belediye Başkanı Fatma Şahin de insanı merkeze alan kalkınma
modelinde, rekabette kalitenin önemli olduğunu belirterek, şöyle konuştu:
"Tüketici
bilincini artırmak hepimizin görevi. Kurumsal kapasitemizi buna uygun hale
dönüştürdük. Belediye deyince akla yol, su, elektrik gelmemeli. Artık sosyal
belediyecilik yükselen bir değerdir. Kültürel ve kimlikli belediyecilik en
önemli alanlarımız. 2023 hedeflerine ilerlerken tüm şehirlerimizi kalkınmanın
bir parçası yapmalıyız. Yalnızca ekonomik kalkınma değil, insani kalkınma için
buradayız."
##1322##