23.10.2019 Antalya Antalya Ticaret Borsasınca (ATB) Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği (TOBB) desteğiyle bu yıl 10'uncusu düzenlenen Yöresel Ürünler Fuarı (YÖREX) açıldı. Açılışta konuşan TOBB Başkanı M. Rifat Hisarcıklıoğlu, 10 yıl önce sadece 40 ilin katıldığı, 24 bin kişinin ziyaret ettiği YÖREX'in bugün 81 ilin tamamını kapsayan, ziyaretçi sayısı 200 bini geçen dev bir ulusal organizasyona dönüştüğünü söyledi.
YÖREX'in artık Türkiye'nin vitrini olduğunu belirten Hisarcıklıoğlu,
burada ülkenin tüm renklerinin bir araya geldiğini ifade etti. Doğusundan,
batısına, kuzeyinden güneyine tüm Türkiye'nin fuarda buluştuğunu dile getiren
Hisarcıklıoğlu, "Eğer coğrafi işaretler bugün bu kadar biliniyor ve
önemseniyorsa, bunda odalarımızın, borsalarımızın ve en başta da kadınlarımızın
payı çok büyük. Son 10 yılda coğrafi işaretli ürünlerin yüzde 40'ını,
odalarımız ve borsalarımız tescil ettirdi. Onlar tarafından tescil edilen ürün
sayısı 150'yi geçti." dedi.
Sanayi ve Teknoloji Bakanı Mustafa Varank'ın sanayinin dönüşümüne, bir
üst lige çıkılmasına liderlik ettiğini, yerel değerlere sahip çıktığını
söyleyen Hisarcıklıoğlu, vizyonu ve çalışmaları dolayısıyla Varank'a şükran
duyduklarını ifade etti.
-YÖREX önemli bir buluşma
noktası
YÖREX'in, yöresel ürünlerin markalaşması ve ticari değer kazanması
yolunda önemli bir buluşma noktası haline geldiğini vurgulayan Hisarcıklıoğlu,
"Her ilin, her ilçenin yöresel lezzetleri, coğrafi işaretli ürünleri
burada sergileniyor. Bu sayede YÖREX, coğrafi işaretli ürünlerin hem Türkiye
hem de dünyayla buluşmasını sağlıyor. Üreticilerle, perakendeciler burada bir
araya geliyor. İkili iş görüşmeleri yapıyorlar." diye konuştu.
Hisarcıklıoğlu, 7 bölgede YÖREX Coğrafi İşaretli Ürünler Zirvesi
düzenlemeye başladıklarını, bunlardan ilkini de Erzurum'da
gerçekleştirdiklerini söyledi.
Sadece yurt içi tescilin yeterli olmadığına işaret eden Hisarcıklıoğlu,
şöyle dedi: "Yurt dışında da tescil ettirmek ve küresel pazarlara girmek
önemli. Şu ana kadar 3 ürünümüz, Gaziantep baklavası, Aydın inciri ve Malatya
kayısısı Avrupa'da tescillendi. Diğer ürünlerimizin AB nezdinde tescili için de
TOBB, oda borsa camiası olarak çalışıyoruz. Bu kapsamda AB'de tescil bekleyen
15 ürünümüz var. Bunlar, Afyon, Antakya, Edremit, Giresun, İnegöl, Kayseri,
Milas ve Taşköprü'den. Ayrıca, Antep, Aydın ve Malatya birer ürün için daha
başvurdu."
- "Zenginlik için
değerlerinize sahip çıkın"
Hisarcıklıoğlu, bu topraklardan çıkan ürünlerin değerini önce bu
toprağın insanlarının bilmesi gerektiğini, aksi takdirde ürünlerin dış pazarda
anlam ifade etmeyeceğini vurguladı.
Türkiye'nin, dünyada çok az coğrafyaya nasip olan ürün zenginliğine
sahip olduğunu belirten Hisarcıklıoğlu, "Son dönemde yaşanan ekonomik
çalkantıdan kurtulmanın çözümü de Anadolu topraklarında yatıyor. Zengin olmak
istiyorsanız, bölgenizi zengin etmek istiyorsanız kendi yöresel ürünlerinize
sahip çıkacaksınız." ifadelerini kullandı.
Hisarcıklıoğlu, Türkiye'de 200 çeşit peynir bulunduğuna ancak İtalya,
Fransa ve Hollanda'nın tek bir peynir çeşidiyle markalaştıklarına dikkati
çekerek, bu ülkeler yılda 3-4 milyar dolarlık peynir ihraç ederken Türkiye'nin
100-200 milyon dolarda kaldığını söyledi.
Coğrafi işarete sahip bir ürünün fiyatının Avrupa'da ikiye katlandığını
dile getiren Hisarcıklıoğlu, "İnsanlar, yerel olana, doğal olana daha
fazla ilgi duyuyor, daha fazla para ödüyor. Dolayısıyla bu işe mutlaka
odaklanın ve markalaştırın. e-ticaret ve e-ihracat ile tüm dünyaya bunları
gönderin." dedi.
-Sanayi ve Teknoloji Bakanı
Mustafa Varank
Sanayi ve Teknoloji Bakanı Mustafa Varank ise konuşmasında son dönemde
pek çok uluslararası kuruluşun, Türkiye'ye ilişkin büyüme tahminlerini yukarı
yönlü revize ettiğini belirterek, "Faizler, enflasyon düştü, kurda
istikrar yakalandı." dedi.
Varank, Antalya ANFAŞ Fuar Merkezi'nde düzenlenen 10. Yöresel Ürünler
Fuarı'nın açılışında, fuarın, yöresel ürünlerin markalaşması, ticarileşmesi ve
korunması açısından sağladığı katkılarla bölgesel kalkınma politikalarına
destek verdiğini söyledi.
YÖREX'in geçen yıl 207 binin üzerinde ziyaretçiye ev sahipliği
yaptığını anımsatan Varank, bu yıl bu rakamın üstünde ziyaretçi beklendiğini
ifade etti.
- "Coğrafi işaret toprağın,
yörenin imzası"
Yöresel ürünler noktasında coğrafi işaret tescilinin önemine değinen
Varank, coğrafi işaretlerin, bir anlamda toprağın, yörenin imzasını taşıdığını
söyledi. Varank, tescillerin, bulundukları bölgeye, cezbedici ve merak
uyandırıcı bir nitelik kattığına işaret ederek, "Bugün itibarıyla 454
tescilli ürünümüz var. Türk Patent ve Marka Kurumunun yaptığı özenli ve yoğun
çalışmalar sayesinde tescile sahip olmayan hiçbir ilimiz bulunmuyor. Elbette
bunlarla yetinmek niyetinde değiliz. İşlemleri halen devam eden 429 başvurunun
yanı sıra yaptığımız ilk değerlendirmelere göre 2 bin 500 civarında potansiyel
coğrafi işaretimizin olduğunu biliyoruz." dedi.
Tescil sayısı kadar tescillenen ürünlerin ekonomiye sağladığı katma
değerin de önemli olduğunu ifade eden Varank, İtalya'nın 500'ün üzerindeki
tescilli coğrafi işaretli ürününün, ülke ekonomisine 12 milyar avronun üzerinde
gelir sağladığını söyledi. Türkiye'de ise tescilli işaretlerin pazar payının
sadece 2 milyar avro civarında olduğunu anlatan Varank, tescilden sonraki
süreçler olan ticarileşme, markalaşma, ihracat ve gastronomi turizmi gibi
politikalara daha da ağırlık vermeleri gerektiğini ifade etti.
Varank, coğrafi işaretli ürünlerin, güçlü bir pazarlama stratejisiyle
birleştiğinde, yerel üretime, turizme, istihdama, kırdan kente göçün
engellenmesine, kalkınmaya çok güçlü bir destek verdiğini belirterek, kalkınma
ajansları vasıtasıyla ürünlerin piyasalarda tanıtılması ve markalaştırılması
için çeşitli imkânlar sunduklarını dile getirdi.
- Antalya Valisi Münir Karaloğlu ve Antalya Büyükşehir Belediye Başkanı Muhittin Böcek
Antalya Valisi Münir Karaloğlu da YÖREX'in, yerel ürünlerle coğrafi
işaretli ürünler konusundaki farkındalığın artırılmasında önemli rol oynadığını
belirtti. Karaloğlu, "YÖREX, hem Antalya'nın hem de Türkiye'nin çok önemli
bir markası haline gelmiştir." diye konuştu.
Antalya Büyükşehir Belediye Başkanı Muhittin Böcek, Antalya'nın
dünyanın her yerinden turist ağırladığını, yılsonunda 16 milyon turist hedefine
ulaşılacağına yürekten inandıklarını söyledi.
-Antalya TSO Başkanı Davut Çetin
Antalya Ticaret ve Sanayi Odası Başkanı Davut Çetin, YÖREX'i
"birliğin ve beraberliğin buluşması" olarak nitelendirdi. YÖREX'in
Antalya'da büyümesinin bir tesadüf olmadığını belirten Çetin, "Yöresel
ürünler bu ülkenin toprağıdır, kültürüdür, tarımıdır. Antalya 30 yıldan bu yana
yöresel ürünlerini dünyaya tanıtan bir ildir." dedi.
- Antalya Ticaret Borsası
Başkanı Ali Çandır
Antalya Ticaret Borsası Başkanı Ali Çandır da 10 yıldır sürdürdükleri
bu fuarın, Türkiye'nin markası haline geldiğini belirtti.
164 oda ve borsa, 18 kalkınma ajansı, 647 kurum ve firmanın yer aldığı
fuarla, 81 ilin tamamını kapsayan ve tamamen yöreye ait olan ürünleri tek çatı
altında topladıklarını dile getiren Çandır, insanların bir adımda tüm yöresel
ürünleri görmesini, tatmasını ve hissetmesini sağladıklarını kaydetti.
-Hisarcıklıoğlu stantları gezdi,
oda-borsa istişare toplantısına katıldı
TOBB Başkanı Hisarcıklıoğlu açılış töreninin ardından fuar alanındaki
stantları gezerek, ürünler ve çalışmalar hakkında bilgi aldı. Hisarcıklıoğlu
daha sonra bölge iş dünyasıyla oda borsa istişare toplantısında bir araya
gelerek sorun ve çözüm önerilerini dinledi. Görüş alışverişinde bulundu.