03.06.2021 Ankara Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği (TOBB) Başkanı M. Rifat Hisarcıklıoğlu, Antalya Ticaret Borsası (ATB) ile Antalya Tarım ve Orman Müdürlüğü işbirliğinde düzenlenen “Sizin Oraların Nesi Meşhur? - Kayseri” programına katıldı.
Moderatörlüğünü Gürsel Cingöz’ün yaptığı, TOBB Başkanı
M. Rifat Hisarcıklıoğlu, Kayseri Sanayi Odası Başkanı Mehmet Büyüksimitçi,
Kayseri Ticaret Odası Başkanı Ömer Gürsoy, Kayseri Ticaret Borsası Başkanı
Recep Bağlamış, Kayseri Tarım Orman Müdürü Mustafa Şahin ve Orta Anadolu
Kalkınma Ajansı (ORAN) Genel Sekreteri Ahmet Emin Kilci konuk olarak katıldığı
programda Kayseri’nin yöresel ve coğrafi işaretli ürünleri konuşuldu.
TOBB Başkanı Rifat Hisarcıklıoğlu, 12 bin yıllık
geçmişe sahip Anadolu’nun binlerce yöresel ürüne ev sahipliği yaptığını
belirtirken, “Bu değerlerimizi tanıtıp pazarlayamaz, ekonomiye kazandıramazsak
hiçbir kıymeti yok” dedi.
Dünyada artık yerel ve doğal ürünlerin tercih
edildiğini söyleyen Hisarcıklıoğlu, “Tüketici coğrafi işaretli ürünlere daha
fazla para ödüyor. Coğrafi işaretli ürün demek şehrin zenginleşmesi demek” diye
konuştu.
İtalya’nın Fransa’nın bir peynir çeşitlerinden
yılda 1 milyar dolar kazandığını, ülkemizde ise her köyde farklı bir peynir
çeşidi varken bunun ekonomik değerinin istenen düzeyde olmadığını anlatan
Hisarcıklıoğlu, “Müthiş bir peynir kültürümüz var ama hiçbirimiz bunun farkında
değiliz. Bunu markalaştıramazsak, büyütemezsek 1 milyar dolarları kaybederiz”
dedi.
-“YÖREX,
coğrafi işareti tetikledi”
Yöresel Ürünler Fuarı YÖREX’in cesaret gerektiren
bir girişim olduğunu, Antalya’nın bu işe sahip çıkarak Anadolu’nun binlerce
yıllık birikimini Antalya’da buluşturduğunu kaydeden Hisarcıklıoğlu, “2010
yılında 42 ilin katılımıyla yapılan YÖREX, 2019 yılında 81 ilin yöresel
ürünlerinin katılımıyla yapıldı. Coğrafi işaretli ürün sayımız tüm dünyayı
kıskandıracak noktada. YÖREX yerelde coğrafi işaretli ürün sürecini tetikledi.
Pandemi nedeniyle geçen yıl YÖREX’e ara vermiştik, inşallah bu yıl kaldığımız
yerden devam edeceğiz” diye konuştu.
-“Oda ve
borsalar coğrafi işaretin öncüsü oldu”
TOBB olarak yerel kalkınmaya destek olduklarını,
yöresel ürünlerin katma değerini, ticari değerini artırmak için çalıştıklarını
anlatan Rifat Hisarcıklıoğlu, “Yerel ürünlerin ülke çapında pazarlanmasına
yardımcı oluyoruz. Çok sayıda coğrafi işaretli ürünün market raflarında
satılmasını sağlıyoruz. Yerel ve milli ürünleri açığa çıkarılması, tanıtılması
ve markalaştırmasında odalarımız ve borsalarımız üreticiye destek oluyor,
olacaktır. Oda ve borsalarımızın çabaları sayesinde bugün tescile sahip olmayan
hiçbir ilimiz kalmadı. TOBB olarak buna rehberlik ediyoruz” dedi.
Türkiye’de 7 yöresel ürünün AB’de tescillendiğini
anımsatan Hisarcıklıoğlu, 16 ürünün başvurusunun yapıldığını, süreci yine TOBB
olarak takip ettiklerini söyledi.
Ci’li ürünlerin e ticaret kapsamında satılmasıyla
ilgili çalışma başlattıklarını bildiren Hisarcıklıoğlu, “Pandemi öncesine göre
e ticaret sitelerinin büyüme hızı yüzde 100 oldu. Toplam ticarette e ticaretin
payı yüzde 17’lerde, yüzde 20’ye yaklaştı. İnşallah bunu değerlendireceğiz”
dedi.
-Başkanlar
Kayseri’nin yöresel ürünlerini anlattı
Kayseri Sanayi Odası Başkanı ve TOBB Yönetim Kurulu
Üyesi Mehmet Büyüksimitçi, Kayseri’nin bir çok yöresel ürüne ev sahipliği
yaptığını belirterek, yöresel ürünlerin ekonomiye kazandırılması için
çalıştıklarını kaydetti. Büyüksimitçi, “YÖREX önemli bir fuar. Ali Başkan
yıllardır bu işe kafa yorarak inanılmaz gayret sarf ediyor. Çandır Başkan’ın
enerjisi muhteşem” dedi.
Kayseri Ticaret Odası Başkanı Ömer Gürsoy, 6 bin
yıllık tarihi geçmişe sahip Kayseri’nin geniş bir gıda ve mutfak kültürüne
sahip olduğunu belirtirken, “Bir çok medeniyet Kayseri’de iz bırakmış. Yöresel
ürünlerimizin zenginliğinin kaynağı budur” dedi. Kayseri’nin pastırması,
sucuğu, mantısı başta olmak üzere 16 ürünün coğrafi işaret aldığını belirten
Gürsoy, Kayseri yağlaması, katmer, tandır böreği gibi bir çok ürün için de
coğrafi işaret başvurusu bulunduğunu anlattı.
Kayseri Ticaret Borsası Başkanı Recep Bağlamış,
Evliya Çelebi’nin anlatımına göre Kayseri’de 17. Yüzyılda pastırma imalatının
bulunduğunu anımsatarak, Erciyes dağının rüzgarıyla lezzetlenen pastırmanın
kentin en önemli yöresel ürünü olduğunu kaydetti. Pastırmanın yüzde 65’inin,
sucuğun yüzde 35’ini Kayseri’nin ürettiğini söyleyen Bağlamış, Borsa olarak
yöresel ürünlere sahip çıkmak için yaptıkları çalışmaları anlattı.
Kayseri Tarım Orman Müdürü Mustafa Şahin,
Kayseri’nin sanayi şehri olmakla birlikte önemli bir tarım kenti olduğunu
vurguladı. “Kırmızı et üssüyüz” diyen Şahin, sucuk, pastırma et ve et
ürünleriyle büyük ticaret hacmine sahip olan Kayseri’nin yöresel ürün zengini
bir kent olduğunu anlattı.
Orta Anadolu Kalkınma Ajansı Genel Sekreteri Ahmet
Emin Kilci, ajans olarak yöresel ürünlerin kaybolmaması ve ticarete
kazandırılması için yaptıkları çalışmaları anlattı. Bir çok ürünün coğrafi
işaret alabilmesi için mali destek programları düzenlediklerini kaydeden Kilci,
“Yöresel ürünlerin ekonomiye kazandırılmasına öncülük ediyoruz” dedi.