02.09.2021 Ankara Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği (TOBB) ve Visa’nın ikincisini gerçekleştirdiği Harcamalar Araştırması’na göre; 2021’in ilk ayları itibari ile (Ocak-Nisan) kartlı harcamalar geçen yılın aynı dönemine göre %41 arttı. Pandeminin ikinci dalgasında da büyüme trendini sürdüren kartlı harcamaların 3 yıldızı e-ticaret, banka kartları ve temassız ödeme oldu.
Araştırma sonuçlarını değerlendiren TOBB Başkanı Hisarcıklıoğlu, pandemi
döneminde Türk iş dünyasının dinamik yapısı sayesinde, hızlı bir dönüşüm
sürecinden geçerek e-ticaret, paket servis gibi uygulamaları başarıyla hayata
geçirdiğine işaret etti. Visa Türkiye Genel Müdürü Merve Tezel ise “Araştırma, Türkiye’nin
pandeminin ikinci dalgasında da kartlı harcamalar bakımından büyüme trendinde
olduğunu ortaya koyuyor” dedi.
-Yüzde
41 artış
TOBB ve Visa, Türkiye’de yapılan kartlı harcamalarda Covid-19
etkisini inceleyen araştırmanın ikincisini kamuoyuyla paylaştı. İlki
Mart-Ağustos 2020 dönemine bakılarak gerçekleştirilen Harcamalar
Araştırması’nın ikincisinde pandeminin
kış aylarına denk gelen ikinci dalgası ve 2021’in ilk dört ayı analiz edildi.
Araştırmada öne çıkan sonuçlara göre, Türkiye’de 2020 yaz aylarındaki
normalleşme ile başlayan toparlanma süreci, ikinci dalganın başladığı Aralık
ayında yavaşlamakla birlikte, eski ivmesini kısa sürede tekrar kazandı. 2021’in
ilk ayları itibari ile (Ocak-Nisan) kartlı harcamalar geçen yılın aynı dönemine
göre %41 arttı.
-Türkiye
diğer ülkere göre daha iyi bir sınav verdi
Araştırmada Covid-19 döneminde erken ve kısıtlayıcı tedbirler alan
İtalya, diğer ülkelere oranla daha az kısıtlama getiren İsveç ve Türkiye’ye
benzer kısıtlama yaklaşımları gösteren ABD ile kıyaslamalar yer alıyor. Buna
göre Türkiye’nin diğer ülkelerine göre daha iyi performans sergilediği ortaya
çıkıyor. İkinci dalganın başlangıcında kartlı harcamalar bakımından İsveç
keskin düşüşler yaşarken, benzer kısıtlamalar uygulayan ABD ve Türkiye’nin kartlı
harcamalar grafiğinin birbirine yakın dalgalanmalar yaşadığı gözleniyor. Temmuz
2020-Mart 2021 arasındaki tüm aylarda Türkiye’nin diğer üç ülkeye kıyasla daha
iyi bir sınav verdiği de dikkat çekiyor. Mart 2021 bir önceki yılın Mart’ı ile
karşılaştırıldığında, kartlı harcamaların Türkiye’de %50, İtalya ve ABD’de %40
oranında büyüdüğü, İsveç’te ise %15 küçüldüğü görülüyor.
- Kartlı harcamaların 3 yıldızı e-ticaret,
banka kartları ve temassız ödeme oldu
Türkiye’de, Nisan 2019-Mart 2020 ve Nisan 2020-Mart 2021
dönemindeki harcamalar karşılaştırıldığında, ödemeler dünyasında 3 önemli
sıçrama öne çıkıyor. Sokağa çıkma kısıtlamaları ve tüketici alışkanlıklarının
değişmesiyle Türkiye’de rekor seviyelere ulaşan e-ticaretin %55, banka kartı
harcamalarının %40 büyümesi ve temassız ödemelerin 6 katına çıkmış olması
kartlı ödemelerdeki büyümenin yapı taşlarına işaret ediyor. Kartlı ödemelerin
%17’sini oluşturan banka kartı harcamalarının, kredi kartı yıllık büyümesinin
2.5 katı üzerinde artması da ayrıca dikkat çekiyor.
-Pandeminin yükselen
sektörleri: Elektrik-elektronik ve yapı-dekorasyon
Araştırma kapsamında, farklı sektörlerde Covid-19 sürecine bağlı
olarak gerçekleşen değişimler de analiz edildi. Buna göre, evde kalmanın
zorunlu olduğu ve uzaktan eğitimin devam ettiği pandeminin ikinci dalgasında,
tüketicilerin artık e-ticareti benimsemiş olmasının da etkisiyle
market-AVM-gıda, yapı-dekorasyon ve elektrik-elektronik sektörlerinde hızlı ve
kalıcı bir büyüme gerçekleşti. Market-AVM-gıda sektörleri kategorisinde 2021’in
Nisan ayında geçen senenin aynı dönemine göre %41 artış gözlemlenirken, bu oran
elektrik-elektronik sektöründe %82, yapı-dekorasyon sektöründe ise %118 olarak
gerçekleşti.
-Yeme-içme
sektörü pandemi koşullarına uyum sağladı
Pandeminin ikinci dalgasıyla birlikte gelen ek kısıtlamaların
etkisi, özellikle yemek (restoran) sektöründe gözlemlendi. Restoran sektöründe
dikkat çekici gelişme ise bu alandaki harcamaların Nisan 2021’e bakıldığında
Nisan 2020’ye kıyasla üç kat artması. Bu artış, paket servise geçen ve internet
üzerinden sipariş almaya başlayan işletmelerin dijital dönüşüme uyum
sağladığını gösteriyor.
-
TOBB Başkanı M. Rifat Hisarcıklıoğlu
Araştırma sonuçlarını değerlendiren TOBB Başkanı M. Rifat
Hisarcıklıoğlu; Türk iş dünyasının dinamik yapısının, Türkiye’yi diğer
ülkelerden pozitif olarak ayrıştırdığını söyledi. Hisarcıklıoğlu, “Her kriz,
kendi fırsatını da beraberinde getirir. İçinden geçtiğimiz pandemi döneminde
Türk iş dünyası; dinamik yapısı sayesinde, hızlı bir dönüşüm sürecinden geçerek
e-ticaret, paket servis, vb. uygulamaları hayata geçirerek, tüketici
ihtiyaçlarına daha kolay cevap verir hale geldi. Bu dönüşüm hem firmaların
pandemiden daha sınırlı etkilenmesine hem de tüketicilerin tüketim
alışkanlarını devam ettirebilmesine imkan sağladı” dedi.
İş dünyasının içinden geçtiği dönüşümde sürecinde TOBB olarak
firmalara rehberlik ettiklerini ifade eden Hisarcıklıoğlu pandemi sürecinin,
e-ticaretin asla ihmal edilmemesi gerektiğini bir kez daha gösterdiğini
vurguladı. TOBB Başkanı şöyle konuştu: “Bu dönemde kredi kartı harcamalarının
3’te 1’inin e-ticaret üzerinden yapıldığını gördük. Biz de üyelerimizi
e-ticarete hazırlamak için birçok online bilgilendirme toplantısı düzenledik.
Bunun yanında sertifikalı e-ticaret ve e-ihracat eğitim programları yaptık.
Üyelerimizin e-ticarette yer alması için pek çok e-ticaret platformu ile özel
kampanyalar hazırlayarak, üyelerimizin kullanımına sunduk.”
Pandemi sürecinden en çok etkilenen küçük işletmeleri desteklemek,
tüketiciler nezdinde farkındalıklarını artırmak amacıyla TOBB ve Visa olarak
#BuSeslerHiçBitmesin sloganıyla ‘Bir Alışverişle Çok Şey Fark Eder’
kampanyasını hayata geçirdiklerini hatırlatan Hisarcıklıoğlu, “Yaptığımız bu
farkındalık çalışması ile tüketicilerin alışverişlerini küçük işletmelerden
yapmalarının ekonominin sesinin devam etmesi ile önemli olduğunu anlatmaya
çalıştık” diye konuştu.
-
Visa Türkiye Genel Müdürü Merve Tezel
Araştırmadan çıkan sonuçları değerlendiren Visa Türkiye Genel
Müdürü Merve Tezel ise, “Visa ve TOBB Harcamalar Araştırması, Türkiye’nin
pandeminin ikinci dalgasında da kartlı harcamalar bakımından büyüme trendinde
olduğunu ortaya koyuyor. Bu performansın itici güçleri, pandemi öncesine göre
eşik atladığı görülen online harcamalar, ödeme tercihlerinde artık bir norm
haline gelen temassızın devam eden yükselişi ve banka kartı ile yapılan
harcamalardaki artış oldu. Ülkemizdeki kartlı ödemeler altyapısının tüketici
davranışındaki değişime cevap verebilecek şekilde gelişmiş olmasının bu büyüme
trendine etkisi büyük. Yine araştırmadan çıkan sonuçlara göre başta yemek
sektörü olmak üzere, pek çok sektörde faaliyet gösteren KOBİ’lerin pandeminin
ikinci dalgasında işlerini, değişen tüketici beklentilerine göre
uyumlandırdığını görüyoruz. Visa olarak bu çıktıların ışığında KOBİ’lerin
dijitalleşmesine verdiğimiz desteği İşimi Yönetebiliyorum projesi ve TOBB ile
hayata geçirdiğimiz Akıllı KOBİ platformu ile sürdürmeye devam edeceğiz” dedi.