26.05.2022 Ankara Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği (TOBB) Başkanı M. Rifat Hisarcıklıoğlu, TOBB Türkiye Teknoloji Buluşmalarına katılarak katılımcılara hitap etti.
Bugüne
kadar Teknoloji Buluşmaları başlığında 26 ilde 78 etkinlik düzenlediklerini
anlatan TOBB Başkanı Hisarcıklıoğlu, “Yüz binin üzerinde girişimcimize ve KOBİ’ye
ulaştık. Onların dijitalleşmesine ve yaşanan hızlı dönüşüme ayak uydurmalarını
sağladık. Bu etkinlikleri düzenlemekteki esas amacımız dijital dönüşümün baş
döndürücü hızını yakalayabilmekti. Öyle bir dijital dünyanın içine girdik ki dünyanın
bir ucundan diğer ucuna mal satabiliyoruz. Bu müthiş bir fırsat girişimciler
için. Artık bir yere gitmeye gerek yok. Bir tuşla Avustralya’nın köyüne
gidebiliyorsun. Bu müthiş bir avantaj, fırsat aynı zamanda iyi kullanamıyorsak
tehdit. 20 trilyon dolarlık bir Pazar. 7 milyar insan bir tuşun ucunda” dedi.
Hisarcıklıoğlu,
bu etkinliklere başladıkları 2017 yılında e-ticaret sektörünün büyüklüğünün 42.2
milyar TL olduğunu vurgulayarak, “2021’de pandeminin de etkisi ile biz e-ticareti
keşfettik hep beraber 381 milyar TL oldu. Yani e-ticaret hacmimiz 4 yılda
neredeyse tam 10 katına çıkmış durumda. Bir önceki yıla göre mukayese ettiğimiz
zaman yüzde 69 artmış. Kovid 19 sonrasında e-ticarete yönelim hız kesmeden
sürüyor. İnternetten alışveriş yapmaya başlayan tüketiciye e-ticaret bir
alışkanlık haline geldi. Oturdukları yerden en iyi fiyata en iyi kaliteli malı
rahatlıkla alabiliyorlar. O halde ürün ve hizmetleri dijital ortama hep beraber
taşımak zorundayız. İşte bu nedenle TOBB olarak özel sektörün dijitalleşmesine
ve yeni nesil girişimciliğin gelişmesini hedefliyoruz. Bunun içinde
çalışıyoruz. İşte TOBB Teknoloji Buluşmaları etkinliği bunun farkındalığını
sağlıyor” ifadelerini kullandı.
81
ilde TOBB kadın ve genç girişimci kurullarının, girişimcilerin yetkinliklerini
geliştirmek için eğitimler verdiğini belirten Hisarcıklıoğlu şöyle devam etti: “Dünyanın
en büyük küresel firmaları ile girişimcilerimizin dijital altyapısını
geliştiriyoruz. Eğitim, danışmanlık ve mentörlük programlarımızla yüzbinlerce
girişimcimize Türkiye’de dokunduk. Sınırları aşmasını da sağladık. Bir yandan
Türkiye’nin e-ticaret hacmi rekorlar kırarken diğer yandan e-ticaret hacmi 2
milyar doları aştı. Ancak gidecek daha çok yolumuz var. İşte bu sebeple TOBB
olarak e-ihracat seferberliğini başlatıyoruz. E-ticaret kapasitesi ve tecrübesi
olan şirketlerimizi bir üst lige çıkartıyoruz. Amerika ve Avrupa başta olmak üzere
gelişmiş pazarlara erişimlerini sağlamak için eğitim, danışmanlık ve rehberlik
hizmetleri sunuyoruz. Amerikan şirketleri derneği ile birlikte bu ay
başladığımız proje ile Amerika pazarında başarılı olmuş girişimcilerimiz
sizlere yol gösterecek, tecrübelerini sizlere aktaracak. Danışmanlarımız lojistikten
depolamaya, pazarlamadan ürün tutundurmaya kadar çok geniş yelpazede hizmet
sunuyor olacaklar. Ayrıca Amazon Türkiye ve Ticaret Bakanlığımızın işbirliği
ile çok yakın zamanda duyuracağımız e-ticaret portalını da sizlerin kullanımına
sunuyor olacağız”.
Hisarcıklıoğlu,
dünyanın en değerli arazisinin cep telefonu ekranları olduğuna dikkat çekerek, “Önemli
olan bu arazide yer kapabilmek. Buradan araziyi kapmanız lazım. Bütün iş burada
artık. Peki cep telefonu ekranında nasıl yer alabiliriz. İşte bütün mesele
burada. Şirketinin veya ürününün ya mobil uygulaması olacak yada geliştirilen
mobil uygulamanın içerisinde muhakkak yer alacaksın. Mobil uygulamalar
tüketicilere müthiş kolaylık sağlıyor. Hepiniz kullanıyorsunuz. Hepiniz bunun
farkındasınız. Dijital medyanın geçen yıl aldığı reklam payı, tüm reklam
pastasının içinde aldığı payda yüzde 51 oldu. Tüketiciler de artık sanal ortama
kaymakta ve süreç artık sürmekte. O halde girişimcilerin orda olması
gerekmektedir. İşinizi muhakkak dijital ortama taşımalısınız” dedi.
Eskiden
dijital dünyada var olmak için web sitesi kurmak gerektiğini belirten
Hisarcıklıoğlu, “Artık yeni dijital evrenimiz Metaverse. Metaverse dediğimiz
şey sadece sanal gerçeklikten ve gözlükten ibaret değil. Artık perakendeciler
sanal mağaza açarak satış yapıyor. Metaverse evreninde etkinlikler düzenliyor.
Tehlikeli meslekler sanal gerçeklikte öğretiliyor. Ancak Metaverse’in gerçekten
bir ekonomi olabilmesi için ödeme altyapılarına entegre etmemiz lazım. Bu da
block zincirin altyapısı ile ancak mümkün olabilir. Block zincir uygulamaları
hayatımıza Bitcoin ile girdi. Sonra birçok başka kripto varlıklar çıktı. Ancak bu
kripto varlıklarla akıllı sözleşmeler yapılıyor. En basitinden ihracatta
teminat vermek gibi sorunların altyapısı sürdürülmektedir. IMF’nin verilerine
göre Türkiye dünyada en çok kripto borsalarından işlem yapan ülke. Ancak bu
platformu iş üretmek için kullanmıyoruz. Maalesef çıkardığımız block zinciri
girişimimiz çok az. Yani bu teknolojilerin üreticisi değil, tüketicisiyiz. Bu teknolojinin
üretim ayağına daha çok kafa yormalıyız. Metaverse bir magazin konusu değil
artık ekonomimizin temel unsurlarından biri haline gelmeli” şeklinde konuştu.
Hisarcıklıoğlu, konuşması sonrasında TOBB Türkiye Yazılım Meclis Başkanı Ertan Barut ve TOBB Türkiye Kreatif Endüstriler Meclis Başkanı Ata Kavame ile bir araya geldi.