06.06.2022 Ankara Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği (TOBB) Başkanı M. Rifat Hisarcıklıoğlu’nun ev sahipliğinde, Ticaret Bakanı Mehmet Muş’un da katılımı ile gerçekleştirilen 'Sağlık Hizmeti İhracatı Zirvesi Yeni Destekler ve Heal in Türkiye Portalının Tanıtım Toplantısı'nda sağlık hizmetinde ihracatı artırmayı hedefleyen 'Sağlık Hizmeti İhracatı 5.0 Destekleri' açıklandı.
Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği (TOBB) İkiz Kuleler
binasındaki toplantıya TOBB Başkanı Hisarcıklıoğlu ve Bakan Muş’un yanı sıra Ticaret
Bakan Yardımcısı Volkan Ağar, Hizmet İhracatçıları Birliği ve THY Yönetim
Kurulu Başkanı Ahmet Bolat, TOBB Uluslararası Sağlık Turizmi Meclis Başkanı Dr.
Özgür Öztan ile çok sayıda sektör temsilcisi katıldı.
TOBB Başkanı M. Rifat Hisarcıklıoğlu burada yaptığı
konuşmada pandeminin geride bırakılmasıyla sağlık turizmi sektörünün Türkiye
için fırsat yakalayacağı alanlardan biri olduğuna dikkati çekerek, “Sağlık
hizmetlerimiz, hem kapsamı ve hem de kalitesiyle dünya çapında öne çıkan ve
tanınan bir noktaya gelmiştir. Coğrafi konumumuz, doğal kaynaklarımız ve iyi
yetişmiş beşeri sermayemizle sağlık turizminin her alanında küresel liderliğe
oynayabilecek kaliteye sahip olduğumuzu göstermiştir” dedi.
Hisarcıklıoğlu, Türkiye için önemli olduğunu savunduğu
sağlık turizmi alanında Uluslararası Sağlık Turizmi Meclisi kurduklarını
hatırlatarak, “Meclisimizde, saç ekiminden fizik tedaviye, plastik cerrahiden
organ nakli konularına kadar, birçok branşta uzmanlaşmış en yetkin
kuruluşlarımız temsil ediliyor. Diğer yandan göz, diş, hasta ve yaşlı bakım
gibi hastane ve klinikler yer alıyor. Bu anlamda Sektör Meclisimiz, ülkemiz
sağlık turizmi sektörünün sancak gemisi olmayı ve ülkemiz bayrağını dünyada en
iyi şekilde tanıtmayı hedeflemektedir” diye konuştu. Hisarcıklıoğlu,
Uluslararası Sağlık Turizmi Meclisi’nin geniş bir perspektif ile sağlık
turizminin markalaşma sürecinde, yol haritasını belirlemek üzere yoğun bir
şekilde çalıştığını kaydederek, söz konusu zirve tanıtım toplantısının bu
hedefin bir parçası olarak sektör temsilcilerini bir araya getirdiği bilgisini
verdi.
Hisarcıklıoğlu, paketin içeriğine ilişkin ise, “Bu paket,
istişareyi öne çıkartarak, özel sektörün görüş ve önerilerine kulak
verildiğinin de en açık göstergesidir. Markalaşmadan, istihdam desteklerine,
sağlık sigortasından ürün yerleştirme ve reklam gibi tüketici odaklı desteklere
kadar birçok yeniliğin, bu paket içerisinde yer aldığını görüyoruz" dedi.
-Ticaret Bakanı Muş
Ticaret Bakanı Mehmet Muş ise, sağlık hizmetinde ihracatı
artırmayı hedefleyen 'Sağlık Hizmeti İhracatı 5.0 Destekleri'ni açıkladı. Ticaret Bakanı Mehmet Muş, sağlık hizmeti ihracatının
artırılması amacıyla kurulan "Heal in Türkiye" portalının, bu
alandaki tanıtım eksikliğini gidereceğini belirterek, "Sağlık hizmeti
ihracat gelirlerimizin, sektörün kıymetli temsilcilerinin çalışmaları ve yeni
destek mekanizmalarımızın da etkisiyle kısa sürede 5 milyar doları
yakalayacağına, orta vadede ise 10 milyar dolar rakamına ulaşacağımıza
inanıyorum." dedi.
Mehmet Muş, programda yaptığı konuşmada, 20-21 Nisan’da
yayımlanan Cumhurbaşkanlığı Kararları ile sağlık hizmeti ihracatında verilen
desteklerin yeni bir boyut kazanarak genişletildiğini ve zenginleştirildiğini,
söz konusu desteklerin ise sağlık hizmeti ihracat sektörü temsilcilerinin geri
bildirimleri ve katkıları ile yoğrulduğunu kaydetti. Muş, ihtiyaca ve amaca
uygun, yenilikçi bakış açısıyla sürdürülebilir bir sağlık hizmeti ihracatı
hedeflediklerini ve bu hedef doğrultusunda kurguladıkları yeni destekleri tek
bir başlıkta, “Sağlık Hizmeti İhracatı 5.0 Destekleri” olarak
niteleyebileceğini söyledi.
-Destekler
6 başlıkta sıraladığı yeni destek paketinden ilk desteğin,
“komplikasyon ve seyahat sağlık sigortası desteği” olduğunu belirten Muş, “Bu
destekle, tedavi almak üzere ülkemizi ziyaret eden bir kişinin bavulunun
kaybından, ziyareti sırasında ihtiyaç duyabileceği acil sağlık hizmetine ve
tedavi sonrasında ortaya çıkabilecek komplikasyona varana kadar komple sigorta
altına alınması sağlanmıştır. Üstelik sigorta unsurunun önemini göz önünde
bulundurarak, sadece bu destek kalemine özgü bir pozitif ayrımcılık olacak
şekilde destek oranını yüzde 60 değil yüzde 70 olarak belirledik” dedi.
İkinci bağlığın,
sağlık hizmeti sektörüne “istihdam desteği” olduğu bilgisini veren Muş, şunları
kaydetti: “Sunduğumuz hizmetleri bir paket şeklinde zenginleştirerek, hizmet
ihracatından elde edilen gelirlerin daha da katma değerli olmasına imkân sağlayacağına
inanıyoruz. Örneğin, Ankara’yı ziyaret eden yabancı bir hastanın tıbbî
tedavinin yanı sıra kalış süresini uzatarak Kapadokya’yı ya da Bolu’yu ziyaret
etmesi, kültürel ve jeotermal imkânlarımızdan da faydalanması ve bu pozitif
deneyimini ülkesindeki diğer potansiyel hastalarla paylaşması önemlidir. İşte
bu anlayışla, rehberden tercümana, çağrı merkezi personelinden sosyal medya ve
pazarlama uzmanına, yaşlı ve engelli bakım elemanından sosyal hizmet uzmanına
varana kadar geniş bir yelpazede sağlık hizmeti ihracatı değer zincirinde
ihtiyaç duyulan nitelikli elemanların istihdamını teşvik kapsamına aldık.”
- Hizmet
İhracatçıları Birliği Başkanı Bolat
Hizmet İhracatçıları Birliği ve THY Yönetim Kurulu Başkanı
Ahmet Bolat da hizmet sektörünün 2021 yılında bir önceki yıla göre yüzde 65
artışla 58,1 milyar dolar ihracat gerçekleştirdiğini ve 26,5 milyar dolar
ticaret fazlası verdiğini belirterek, "Hedefimiz 2025 yılında ihracatımızı
2 kat artırarak 110 milyar dolar ihracat gerçekleştirmek." dedi.
Çok daha yüksek olduğu bilinen sağlık hizmeti ihracatı
gelirlerinin 2021 yılında da 1 milyar doların üzerinde gerçekleştiğini aktaran
Bolat, "Özellikle pandemi sonrası hızlanan sağlık seyahatleriyle 2022
yılında bu rakamların 2023 yılı hedeflerimize ulaşması için uğraş vermekteyiz."
diye konuştu.
Bolat, Türkiye'ye gelen hasta sayısının sürekli artarak 1,5
milyonun üzerine çıktığını ifade ederek, şunları kaydetti:
"Sağlık hizmeti ihracatında dünyada ilk 10'da yer alan
sektörümüz kardiyoloji, onkoloji, organ nakli gibi kompleks tedavilerden,
estetik, diş, saç ekimi gibi tedavilere kadar çok farklı alanlarda dünyanın
dört bir yanından gelen hastalara en iyi tedavi imkanını sunuyor. Hedefimiz,
dünyada ilk 3 içerisinde yer almak. Tüm çalışmalarımızı bu hedef doğrultusunda
sürdürüyoruz. Tedavi amaçlı gelen ziyaretçilere sunacağımız farklı ürünlerle
sektörün yarattığı katma değeri artırmamız ve hizmet sektörlerinin birbiri ile
çakışmasını sağlayarak daha fazla kar elde etmemiz de mümkün."
- TOBB Sağlık Turizmi
Meclis Başkanı Öztan
TOBB Sağlık Turizmi Meclis Başkanı Öztan ise, Sağlık Turizmi
Meclisi’nin sağlık turizmi alanında karşılaşılan sorunların, sektörde çalışan
kurumlarla iş birliği içerisinde ortaya konması, çözüm önerilerinin
geliştirilmesi, ilgili kurumları sunulması yoluyla Türkiye’nin uluslararası
sağlık turizmi alanında bir cazibe merkezi olmasını, hasta payının artmasında
önemli rol oynamayı ve aynı zamanda kamu ile koordinasyon noktasında sağlık
turizmi sektöründe amiral gemisi olma misyonunu güçlendirmeyi hedeflediğini
dile getirdi.