15.12.2015 Ankara Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı - TOBB Türkiye Ulaştırma ve Lojistik Meclisi Yıllık Koordinasyon Toplantısı "Taşımacılıktan Lojistiğe Dönüşüm" temasıyla yapıldı. Toplantının açılışında konuşan TOBB Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı Halim Mete, Türkiye’nin doğru politikalarla bölgesinde güvenlik ve istikrarın garantisi olacağı gibi, Avrupa, Asya ve Afrika’nın ortasında önemli bir üretim, yatırım ve lojistik üssü olma imkanına da sahip bulunduğunu söyledi.
Mete, “Dünyanın dört bir yanındaki karar alıcılar 20. yüzyılın başından
itibaren jeopolitikten yararlanmıştır. Ben 40 yıldır Türkiye’nin jeopolitik
önemini duyarım. Ama bu büyük fırsatı bir türlü zenginliğe dönüştürdüğümüzü
görememişimdir” dedi.
Son yıllarda Türkiye’nin konumunu fırsata çevirme noktasında önemli
mesafeler kaydettiğini anlatan Mete, ihracatın yaklaşık yüzde 40’ının, dış
ticaretin de yüzde 30’unun karayolu ile gerçekleştirildiğini bildirdi. Halim
Mete şöyle konuştu: “Son 13 yılda ülke olarak yakaladığımız başarının temel
sırrı, anahtarı ortak akıldır. “İstişare sünnettir” öğüdü her zaman pusulamız
oldu. Her toplumsal kesim, her farklı düşünce, her farklı anlayış geçtiğimiz
dönemde yönetim kademelerinde kendisini temsil etme imkânı buldu. İstişareye
verdikleri önemden dolayı hükümetimize ve kıymetli bürokratlarımıza teşekkür
ediyoruz.
Türkiye büyük bir hedef koydu. “2023 yılında 500 milyar dolar ihracat
yapacağız” diyoruz.
Sizlerin de çok iyi bildiği gibi; lojistik, enerji, iletişim ve
yazılım, ülkelerin rekabet gücünü belirleyen temel unsurlardır. Bu seneki
temamız, 10. Kalkınma Planı”nın öncelikli programı olan “Taşımacılıktan
Lojistiğe Dönüşüm Programı” olarak belirlendi.
Lojistik alanında bir kurulun oluşturulması sektörümüz için büyük önem
arz etmekte. Türkiye’nin içinde bulunduğu coğrafya ve zaman dilimi ülkemize
olağanüstü olanak ve fırsatlar sunuyor. Türkiye, Dünya’nın en önemli
pazarlarına 3-4 saatlik uçuş mesafesinde. Sahip olduğumuz genç nüfus ve bunun
sunduğu fırsat penceresi önümüzdeki 20 yıl boyunca açık olacak.”
-Sınır kapılarında yapılanlar
Uzun yıllar sınır kapılarının ihmal edildiğini duyuran Mete, ihracat
yapan müteşebbislerin kamyonlarının kilometrelerce kuyruk oluşturduğunu
hatırlattı. Daha önce modernize ettikleri 7 gümrük kapısına ilave olarak,
Gürcistan’a açılan Çıldır-Aktaş, Nahcıvan’a açılan Dilucu ve İran’a açılan
Esendere gümrük kapılanın inşaatına başladıklarını açıklayan Halim Mete, “Öte
yandan Türkiye’nin en büyük gümrükleme merkezi olan, hem İstanbul için hem de
ihracatçılarımız için çileye dönüşen İstanbul Halkalı Gümrüğü’nün
modernizasyonuna başladık. Kilometrelerce uzanan tır kuyruğu görüntülerine son
vermek ve Tır şoförlerinin çilesini bitirmek için Kapıkule Tır Parkının
temelini attık.
Türkiye’den Avrupa’ya ilk defa tarifeli yük treni seferlerini
başlattığımız ve 4 günde Avrupa’ya ulaştığımız BALO projesi kapsamında,
Türkiye-Avrupa arasında haftada 3 karşılıklı yük treni sefer yapmaya başladık. Özel
sektör olarak taşın altına elimizi koyduk. Bu yatırımların geri dönüşü kısa
zamanda gerçekleşecektir” diye konuştu.
-Hedef ilk 15
TOBB Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı Halim Mete, 10. Kalkınma
Planı’nda Lojistik Performans Endeksinde ilk 15 ülke arasına girilmesinin hedef
olarak konulduğunu bildirirken, “Şu anda 160 ülke içinde 30. sıradayız. Performansımızın
yükselmesi gerekiyor” ifadesini kullandı.
Mete sözlerine şöyle devam etti: “Lojistik performansı ve ticaret
arasındaki ilişkiyi hepimiz biliyoruz.
10. Kalkınma Planı’nda lojistiğin ve lojistik performansının, ticaret ve
dolayısıyla ülkemiz hedeflerine ulaşmasındaki önemi açık bir şekilde ortaya
konulmuş durumda. Bu büyük hedefleri yakalamak için uyumlu çalışmak son derece
önemli. Akıl, hedef ve eylem birlikteliğini oluşturmamız gerekiyor.
Eylem birlikteliği ancak lojistik alanında kamu kurum ve kuruluşları
arasında etkin bir koordinasyon ve işbirliği mekanizması oluşturulması ile
mümkündür. Bu mekanizma kaynakların verimli bir şekilde kullanılmasını
sağlayacak. Özellikle 64. Hükümet Programında yer alan “Lojistik Koordinasyon Kurulu” bir an önce
kurulmalıdır.
Avrupa bizim en önemli ticari partnerimiz. Avrupa'ya yapılan
ihracatımızın toplam ihracatımız içindeki payı %50 civarında. Ancak Gümrük
Birliği anlaşmasından doğan büyük sıkıntılarımız var. Bütün mallar serbest.
Ancak malları taşıyanlar vizeye tabi. AB ile ticari ilişkilerimizin yeniden ele
alınması gerekiyor. Avrupa Birliği
Ulaştırma ve Hareketlilik Genel Müdürlüğü tarafından hazırlatılan “AB ile
Türkiye Cumhuriyeti Arasında Bir Anlaşmanın Ekonomik Etkisi Üstüne Çalışma”ya
dikkatinizi çekmek istiyorum. Söz konusu çalışma Türk taşımacılarının AB üyesi
ülkelerde karşılaştığı en önemli sorun olan geçiş belgesi kotaları, mod ve
güzergah zorlamaları ve bu engeller nedeniyle artan maliyetler ve haksız
rekabet uygulamalarına karşı farkındalık oluşturulması açısından son derece
önemli.
Ortaya konulan çalışmanın artılarını ve eksileri ülkemiz için iyi
değerlendirmeli. Bu noktada bize düşen
bir görev varsa Birliğimiz, üniversitemiz ve düşünce kuruluşumuz TEPAV ile
sizlere yardımcı olmaya hazırız.”
- TOBB Rusya Masası
TOBB bünyesinde kurulan Rusya Masası’na da değinen Halim Mete “Türk iş
adamlarının Rusya’da yaşadıkları sıkıntıların ilk elden öğrenilmesi ve yetkili
makamlar nezdinde çözüm bulunabilmesi amacıyla “Rusya İletişim ve Koordinasyon
Masası” kurduk. Birliğimiz web sayfasında ayrıntılı bilgiye ulaşabilirsiniz.
Burayı daha sık kullanırsa ortaya çıkan sorunlara hızlı çözümler bulabiliriz”
dedi.
-Diğer konuşmacılar
Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı Müsteşar Yardımcısı Talat
Aydın ise, TOBB İkiz Kuleler'deki toplantının açılışında yaptığı konuşmada,
Lojistik Koordinasyon Kurulu'nun en kısa zamanda kurulacağını, söz konusu
kurulla ilgili hazırlıkların tamamlandığını belirtti.
Aydın, Gümrük ve Ticaret Bakanlığı ortaklığıyla kara sınır kapılarının
modernizasyonun yapıldığını anlatarak, bunların çok önemli olduğunu söyledi.
Aydın, AB şartı olan sayısal takograf konusunda yapılan ortaklığın çok güçlü
bir performans gösterdiğine işaret etti.
TOBB Ulaştırma ve Lojistik Meclisi Başkanı Çetin Nuhoğlu da 2023
ihracat stratejisi ile Onuncu Kalkınma Planı kapsamında hazırlanan öncelikli
dönüşüm programlarından Taşımacılıktan Lojistiğe Dönüşüm Eylem Planı'ndaki
lojistik hedeflerini gerçekleştirmek için beklemeden yola koyulmak gerektiğini
söyledi.
"Taşımacılıktan lojistiğe dönüşüm" konusunun tartışılacağı
toplantı, daha sonra basına kapalı devam etti.