02.06.2016 Ankara Gümrük ve Ticaret Bakanlığı – TOBB Türkiye Ulaştırma ve Lojistik Meclisi Koordinasyon Toplantısı TOBB Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı Halim Mete’nin de katılımıyla Ankara’da gerçekleştirildi. Sektörün yoğun ilgi gösterdiği toplantıda Gümrük ve Ticaret Bakanlığı’ndan beklentiler, gümrüklerde yaşanan sıkıntılar ve talepler dile getirildi. Bakanlık yetkilileri de 2016 çalışmaları ve 2017 projeleri hakkında bilgi verdi.
-Lojistik
Koordinasyon Kurulu sektörümüz için büyük şans
TOBB Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı
Halim Mete yapmış olduğu açılış konuşmasında Başbakanlık Genelgesi ile kurulan
Lojistik Koordinasyon Kurulu’nun çalışmalarından bahsetti. Mete, çalışma grubuu
toplantıları dahil Nisan ayından bu yana beş toplantı gerçekleştirildiğini,
Kurulun, sektörü tanıma, anlama ve bakanlıklar ve kurumlar
arasındaki iletişimin güçlenmesi ve ortak akıl çerçevesinde hareket edebilmek
için büyük çaba sarf ettiğini bildirdi.. Halim Mete, Kurul'a gerek teknokrat,
gerekse akademik düzeyde tüm desteğin sağlanmaya çalışıldığını ifade etti.
TOBB olarak sektörün gelişimi yönünde önemli çalışmalar yaptıklarını
söyleyen Halim Mete, 2015 yılında başlatılan Çıldır-Aktaş, Dilucu Sınır
Kapıları, Halkalı Gümrük Müdürlüğü ve Kapıkule Tır Parkının modernizasyonunun
tamamlandığını açıklayan Mete, Çıldır-Aktaş, Dilucu ve Kapıkule’nin açılışlarının
yapıldığını en kısa zamanda Halkalı’nın açılının da yapılacağını belirtti.
İran ile başlatılan eTIR projesinin lansmanının Gümrük ve Ticaret Bakanlığı ile birlikte
yapıldığını hatırlatan Halim Mete, pilot uygulamanın ilerleyen dönemde tüm TIR taşımalarında kullanılmasının amaçlandığı bilgisini
verdi.
-Lojistik
Performans Endeksine Yönelik Çalışılmalı
Lojistik Performans Endeksinde 2010
yılında 39. Sırada yer alan Türkiye’nin 2014 yılından 30. Sıraya yükseldiğini
belirten Halim Mete değerlendirme kriterleri olan “Lojistik Hizmetlerin
Yeterliliği ve Kalitesi” ve “Sevkiyatların İzleme ve Takip Edilebilirliği”nde
iyi durumda bulunduklarını, ayrıca diğer başlıklarda da daha iyi olma
potansiyelinin bulunduğundan söz etti.
-Orta
Koridor Projesi Sektör tarafından sahiplenilmeli
Rusya krizi sonrası taşımacılarımızın
Kazakistan geçişinde ödemek zorunda kaldığı ek teminat ve eskort bedelinin Tır
Plus (+) uygulaması ile çözüme kavuştuğu bilgisini veren Halim Mete kuzey ve
güney koridorlarına alternatif bir güzergah olan Orta Koridor Projesinin bakanlıklar
ve özel sektörce desteklenmesinin çok önemli olduğunu vurguladı.
-İçinde
bulunduğumuz coğrafya bizi sınırlıyor
Gümrük ve Ticaret Bakanlığı Müsteşar
Yardımcısı Sezai Uçarmak ise konuşmasında coğrafyanın kader olduğunu, içinde
bulunduğumuz coğrafyadan kaynaklı sıkıntılar nedeniyle ülkemiz kapılarında da
sıkıntı yaşandığını belirtti.
Para cezalarının tahsilatı konusunda
Maliye Bakanlığına kredi kartı ile ödeme seçeneğinin önerildiğini bundan olumlu
sonuç beklediklerini bildiren Uçarmak, kapılardaki gümrük kapılarındaki
beklemelere ilişkin değerlendirmelerde bulundu. Bakanlık olarak sektörün
gelişimi yönünde düzenlemeler çıkarmayı amaçladıklarını ve bu doğrultuda
çalıştıklarını ifade eden Sezai Uçarmak ancak sektörün de mutlak suretle kendi
iç denetimini oluşturması gerektiğini ifade etti. Sektörün alternatif
olabilecek gümrük kapılarını da kullanmasını gerektiğini belirten Uçarmak,
sektör ile birlikte çalışmaya her zaman hazır olduklarını dile getirdi.
Türkiye Ulaştırma ve Lojistik Meclisi Danışmanı Prof. Dr. Füsun
Ülengin’in Lojsitik Performans Endeks ve Kapıkule Gümrük Kapısı Verimlilik
Çalışması hakkında ayrıntılı bir sunum gerçekleştirdiği toplantıda Türkiye
Ulaştırma ve Lojistik Meclisi üye dernekler, Demiryolu Taşımacılığı Derneği, T
ürkiye Kargo, Kurye ve Lojistik İşletmecileri Derneği, Türkiye Nakliyeciler
Derneği, Uluslararası Nakliyeciler Derneği, Uluslararası Taşımacılık ve Lojistik
Hizmet Üretenleri Derneği tarafından sektör sorunları ve istekleri aktarıldı.